Appen met je zorgverlener tussen de chemo's door.

07-05-2019 18:49





In Ziekenhuis Rivierenland in Tiel stel je je vragen veilig en makkelijk via BeterDichtbij app.


Er komt veel op je af tijdens een behandeling van borstkanker. Je pakt niet voor alles de telefoon, maar tegelijk is kort contact soms toch prettiger dan wachten tot de volgende afspraak. Bij Ziekenhuis Rivierenland kun je je vragen persoonlijk en veilig stellen aan je eigen zorgverlener via de BeterDichtbij app.


Petra van Merkestein is verpleegkundig specialist bij Interne oncologie van Ziekenhuis Rivierenland. Ze biedt bijna al haar patiënten met borstkanker de mogelijkheid om hun vragen tussendoor via BeterDichtbij te stellen. Dat kan over van alles gaan, praktisch en medisch. "Ik krijg bijvoorbeeld wel eens vragen over het gebruik voedingssupplementen bij de chemotherapie. Patiënten sturen mij dan een foto van de verpakking van het supplement, om te controleren of het goed samengaat."





Maartje Deckers appt al sinds begin 2018 met Petra van Merkestein. "Af en toe heb je toch even een vraag. Dan kun je bellen, maar dan stoor je vaak in een consult. Nu kun je je app sturen, en zij kan het op haar tijd beantwoorden." Deckers gebruikt het vooral voor praktische vragen, over afspraken bijvoorbeeld. "Laatst heb ik via de app nagevraagd of ik vitamine K2 kon gaan slikken, zoals mijn tandarts adviseerde. Toen kreeg ik van Petra een antwoord met link naar meer informatie." Voor haar is het een snellere manier van communiceren, ook al moet ze af en toe even wachten op het antwoord. "Je kunt je vraag alvast kwijt, dat scheelt toch al een heleboel."


Korte vragen tussen de afspraken door stellen: 

Bijna alle patiënten kunnen van de dienst gebruiken maken, als ze dat willen. "Als ze de behoefte niet hebben hoeft het ook niet. Vooraf maken we altijd goede afspraken. Heb je een vraag over bijwerkingen van de chemotherapie? Dan altijd bellen. Heb je een vraag waarbij het antwoord ietsje langer kan wachten, app dan gerust."


Petra van Merkestein is blij dat ze deze laagdrempelige manier van contact kan aanbieden aan haar patiënten. Bovendien scheelt het haar ook tijd. "Het scheelt me telefoontjes, en ik kan alle vragen in één keer op een goed moment voor mij beantwoorden.


Appen met arts op steeds meer plekken mogelijk in Nederland:

Steeds meer huisartsenpraktijken en ziekenhuizen zetten BeterDichtbij. De app is een initiatief van de zorgsector zelf. Op dit moment gebruiken 16 ziekenhuizen en meerdere huisartsenpraktijken BeterDichtbij voor makkelijk en veilig contact tussen patiënten en hun artsen en andere zorgverleners. Naast Ziekenhuis Rivierenland, zetten ook de oncologie-afdelingen van deze ziekenhuizen BeterDichtbij in: het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg, Maasziekenhuis Pantein in Boxmeer, Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland, het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer en het BovenIJ ziekenhuis in Amsterdam.




Bron: www.ziekenhuisrivierenland.nl