Een soep drive-thru en een oliebollenactie: zo probeert Inloophuis de IJssel het hoofd boven water te houden.

20-10-2020 16:48


Auteur: Kim Visbeen  - ad.nl/rotterdam



Vrijwilligers van Inloophuis de IJssel. Inloophuizen lopen veel inkomsten mis doordat evenementen niet doorgaan. 
Vrijwilligers van Inloophuis de IJssel. Inloophuizen lopen veel inkomsten mis doordat evenementen niet doorgaan.

Foto:Inloophuis de IJssel.





Nu corona een streep zet door evenementen, hebben inloophuizen voor mensen die met kanker te maken krijgen het zwaar. Om toch aan inkomsten te komen, organiseren vrijwilligers van Inloophuis de IJssel onder andere een soep drive-thru en een oliebollenactie.

Benefieten, de Roparun en de Samenloop voor Hoop: het zijn evenementen die normaal gesproken flink wat geld in het laatje brengen. ,,Substantiële bedragen die nu niet komen'', zegt manager Anton Maurik van Inloophuis de IJssel, met locaties in Capelle en Krimpen aan den IJssel. 



Denk bijvoor­beeld aan scholieren die auto's wassen. Iedereen kan zelf met een idee komen.

manager Anton Maurik, Inloophuis de IJssel.




Daarom is er vorige week op de website van het KWF samen met de IPSO (Instellingen PsychoSociale Oncologie) een doneeractie gelanceerd: Huis in actie, waar inloophuizen een eigen pagina kunnen aanmaken. Iedereen kan zich daarbij met een actie aansluiten en geld ophalen. Voor Inloophuis de IJssel gaat dat via acties.kwf.nl/deijssel. ,,Denk bijvoorbeeld aan scholieren die auto's wassen. Iedereen kan zelf met een idee komen'', zegt Maurik.


Oliebollen verkopen:

Vrijwilligers gaan bijvoorbeeld mondkapjes verkopen, een IJssel-vierdaagse lopen en iemand maakt herfststukjes. ,,In het inloophuis kunnen mensen met kanker, hun naasten of nabestaanden met lotgenoten in contact komen. We proberen de drempel laag te houden, met activiteiten als tai chi, schilderen of gewoon een kop koffie drinken'', vertelt Maurik.


Juist nu is dat extra belangrijk. ,,Mensen raken in een isolement, sommigen durven niet meer te komen of naar buiten. Daarom bellen we regelmatig om te vragen hoe het gaat. En organiseren we bijvoorbeeld yoga via een videoverbinding.'' Het mooie van de actie vindt hij dat er veel vanuit de lokale gemeenschap komt. ,,Zo leren mensen ons ook kennen.'' 

 


Bron: www.ad.nl