Fitter door beweging, zelfs bij kanker. Zo pak je dat aan in 5 stappen.

09-10-2018 21:07


Auteurs: Heleen Croonen en Maartje Bressers - gezondheidsnet.nl/kanker






Bewegen is heel belangrijk als je kanker hebt. Je lichaam blijft fitter, en mentaal word je sterker.

Met deze tips pak je het goed aan.     






Stap 1: Waarom zou je bewegen?

Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs  dat sport helpt: voor, tijdens en na de behandeling van kanker. Bewegen houdt je spieren en je hart in conditie. Dat zorgt dat je minder moe bent, en sneller herstelt van behandelingen, zegt fysiotherapeut Casper Tittse.


Stap 2: Laat eerst een keuring doen:

Kanker verandert je lijf. Het is dus belangrijk om de belastbaarheid van je lichaam te laten controleren. Dat kan met een sportmedische keuring bij een sportarts of een oncologisch fysiotherapeut. Bij de keuring hoort meestal een fietstest, krachtmetingen en een bloedonderzoek.


Stap 3: Zoek een oncologisch fysiotherapeut:

Je kunt natuurlijk op eigen houtje naar een sportschool gaan voor extra trainingen. Toch is dat niet aan te raden. Als je erg ziek bent, kan het moeilijk zijn om in te schatten wat je lichaam aan kan. Daarbij is de ene dag de andere niet. De ene dag sta je fief op, en de andere lukt het niet eens om de gordijnen open te trekken. Steeds meer fysiotherapeuten zijn gespecialiseerd tot oncologisch fysiotherapeut. Zij kijken per dag hoe je belastbaarheid is en passen de oefeningen daarop aan.


Oncologisch fysiotherapeuten vind je steeds vaker in het ziekenhuis, maar ook via www.onconet.nu  of www.nvfl.nl


Stap 4: Stel een doel:

De een wil elke dag wandelen met de hond. De ander wil de Alpe d'Huez beklimmen met de racefiets. Stel in ieder geval een persoonlijk beweegdoel. Ook wanneer er geen behandeling meer mogelijk is tegen de kanker, kun je beweegdoelen stellen. Bewegen helpt dan om je beter te blijven voelen, volgens fysiotherapeut Tittse.


Stap 5: Blijf bezig:

Trainen is belangrijk, maar herstellen net zo goed, zegt fysiotherapeut Tittse. Herstellen moet je ook oefenen, het is geen automatisme. De fysiotherapeut probeert met mensen een dagritme vast te stellen, waarin ze ruimte maken voor inspanning en herstel. Zo houd je het schema beter vol.


Hulp via Stichting Tegenkracht:

De medewerkers van deze stichting begeleiden mensen bij het maken van een sportplan en de uitvoering daarvan. Ze koppelen mensen met kanker aan sportfysiotherapeuten. Tegenkracht kan ook helpen bij het regelen van een vergoeding om het sporten mogelijk te maken. Soms biedt een werkgever sportplannen aan via Stichting Tegenkracht, zoals bijvoorbeeld voor de medewerkers van de politie.


Zie ook: www.tegenkracht.nl



Bron: www.gezondheidsnet.nl