Helga, Claudia en Marjan vormen spin in het web in HMC Borstcentrum.

05-07-2021 16:22










Afspraken, operaties, vergaderingen, slecht-nieuws-gesprekken. Helga, Marjan en Claudia plannen álles in het HMC Borstcentrum. Met zijn drieën vormen zij daar de spin in het web.


"Goedemorgen, HMC Borstcentrum, met Helga spreekt u, wat kan ik voor u doen?" Met een vriendelijke stem, vol rust, neemt Helga Bolsenbroek in haar werkkamer in het hart van het Borstcentrum in HMC Antoniushove de telefoon op. Aan de andere kant van de lijn klinkt de stem van een mevrouw. Ze wil graag doorgeven dat de operatie gisteren is geslaagd en dat zij zich nu, naar omstandigheden, goed voelt. Ze is opgelucht. Helga praat nog even verder en legt dan met een glimlach de telefoon neer. "Kijk, hier doen we het voor: tevreden patiënten die 'gewoon' even bellen om te zeggen dat alles goed gaat. Geweldig."


Tegenover Helga zit Claudia van der Valk. Helga en Claudia vormen samen met Marjan Boon het team van 'mammaplanners' in het Borstcentrum van HMC.


De planners - de naam zegt het al - plannen de hele dag alles wat er maar te plannen valt. Afspraken, onderzoeken, operaties, MRI-scans etc. Valt er een spreekuur uit, is er een chirurg ziek - want ja: chirurgen zijn ook maar mensen- dan zorgen de planners ervoor dat á la minute worden verschoven. Zodat niet alles die dag in de soep loopt en de patiënten alsnog geopereerd kunnen worden, al dan niet door een andere specialist. En zo gebeuren er iedere dag dingen die niet van te voren zijn te voorzien.


Stressbestendig:


Kortom: Claudia, Helga en Marjan zijn behoorlijk stressbestendig en beschikken over stalen zenuwen. "Eigenlijk hebben wij tien 'bazen'," legt Helga uit. "Zes verpleegkundig specialisten en vier chirurgen. Alle afspraken die zij met patiënten maken, plannen wij in." Claudia vult aan: "Het liefst zouden we natuurlijk op elk verzoek 'ja' zeggen, maar omdat wij over een helikopterview beschikken, wéten we dat sommige dingen niet haalbaar zijn. Het is vaak ontzettend passen en meten. Het gaat hier om borstkankerpatiënten die snel geholpen moeten worden: vrijwel alle afspraken prioriteit. Maar soms moéten we wel beslissen een operatie niet vandaag, maar morgen te plannen. Het komt geregeld voor dat er een grotere vraag naar operatiemogelijkheden is, dan dat er capaciteit is, en ook dat is weer een puzzel die gelegd moet worden. " Helga knikt. "De wil is er altijd, maar niet alles kán altijd."


Meteen aan de beurt:


Het HMC Borstcentrum garandeert dat patiënten bij wie (zojuist) borstkanker is ontdekt, meteen terecht kunnen. De wachttijd in HMC is dan ook korter dan in de meeste andere ziekenhuizen in Nederland.


Alle noodzakelijke vervolgafspraken, die per patiënt verschillen, worden zo patiëntvriendelijk en zo efficiënt mogelijk ingepland door de planners.


"We willen het allerbeste voor de patiënt", legt Claudia uit. "Dat betekent dat de werkdruk bij ons behoorlijk hoog ligt." Helga vult haar aan. "Negen van de tien keer kunnen we dat heel goed aan. Maar er zijn wel eens momenten dat we even tot tien moeten tellen. Bijvoorbeeld wanneer wij er alles aan doen om de schema's goed rond te krijgen, en een patiënte aangeeft dat ze niet geopereerd kan worden volgende week 'omdat ze moet winkelen met een vriendin.' Op zo'n moment nemen wij de regie in handen en leggen we vriendelijk maar wel duidelijk uit dat dat niet wenselijk is voor het borstkanker proces waarvoor de patiënt onder behandeling is."


"Meestal zijn we heel lief én empathisch, hoor. Patiënten kiezen er immers niet voor om hier te moeten worden behandeld: voor hen is het allemaal al erg genoeg."


Jonge vrouw:


Natuurlijk grijpen de verhalen Helga en Claudia soms ook aan. "Een jonge vrouw met kleine kindjes, die een agressieve tumor heeft... Zo'n patiënt doet iets met je", zegt Helga. "Maar ik neem het niet mee naar huis. Als ik dat wél zou doen, zou ik niet geschikt zijn voor dit werk.


Het scheelt dat we 's morgens in de dagstart van alles met het team (bestaande uit verpleegkundig specialisten, chirurgen en planners ) bespreken: de zakelijke dingen, maar ook situaties die je raken of uitzonderingen die net even meer aandacht verdienen. Helga: "Bovendien bespreken we als planners álles met elkaar: we zijn elkaars uitlaatklep en klankbord. En op vrijdagmiddag om 16.00 uur sluiten we steevast de week af met muziek. 'Why tell me Why...'"


Claudia lacht: "We noemen het ons Anita Meyer-momentje. Even lekker meezingen en alles loslaten!"




Bron: www.haaglandenmc.nl