Helpt vitamine D tegen het ontstaan van prostaatkanker?

13-07-2018 18:43





visolie-capsules.



Er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat het slikken van vitamine D supplementen helpt om de kans op het krijgen van prostaatkanker te verkleinen. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en heeft geen bewijs gevonden.


Er zijn wel enkele studies die een verband hebben gevonden tussen een lage vitamine D waarde in het bloed en een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. De meerderheid van de onderzoeken heeft deze relatie echter niet gevonden. Overzichtsstudies uit 2014 en 2016, waarbij de resultaten van meerdere studies zijn samengebracht, laat zien dat er geen relatie is gevonden tussen de hoeveelheid vitamine D in het bloed en het risico op het ontstaan van prostaatkanker. In een enkele studie werd zelfs een verhoogd risico op het ontstaan van prostaatkanker gezien bij hoge waardes aan vitamine D in het bloed.



Wat is vitamine D en waarvoor heb ik het nodig? Dat leest u bij Vitamine D.


Vitamine D tegen botontkalking:

Volg de richtlijnen om botontkalking te voorkomen: wees actief en beweeg dagelijks in de buitenlucht en let op uw voeding. Volg de aanbevelingen van het Voedingscentrum voor een gezonde voeding. Verder kan extra vitamine D helpen botontkalking tegen te gaan bij vrouwen tussen de 50 en 70 jaar. Boven de 70 jaar helpt extra vitamine D bij mannen en vrouwen het risico op vallen en botbreuken te verminderen.


Doe de vitamine D test om te ontdekken of u extra vitamine D nodig heeft. Als u twijfelt of uw vitamine D gehalte in het bloed goed is, kunt u dit laten controleren door uw arts of diëtist. Als u een tekort heeft, is het verstandig om dit aan te vullen tot de benodigde hoeveelheid.


Bij het Voedingscentrum vindt u een tabel met wie hoeveel vitamine D moet slikken. Wanneer er geen tekort is aan vitamine D in uw bloed en valt u niet binnen de groepen waarvoor een advies geldt, dan adviseren wij u om geen vitamine D-supplement te slikken.




Bron: www.voedingenkankerinfo.nl