Kanker op de werkvloer: 'Een appje is zo verstuurd'.

05-02-2020 16:28

          


Foto: Pixabay




BILTHOVEN -  Hoe ga je als werkgever om met kanker? "Openheid naar elkaar toe is toch wel het sleutelwoord," zegt Leonie Heijmans, die zelf getroffen werd door baarmoederkanker.


Heijmans doet haar verhaal in ons radioprogramma Aan Tafel, samen met Renate Koers. Zij geeft voor de Helen Dowling Academie speciaal voor werkgevers en hr-managers workshops over de rol van werkgevenden bij kanker. Dat deed ze ook vandaag, speciaal op Wereldkankerdag. Alleen al in de provincie Utrecht krijgen elk jaar ongeveer 7800 mensen kanker, waaronder veel werkenden.


BAARMOEDERKANKER:

Heijmans is een van hen. Ze werkte bij een supermarkt toen ze de diagnose baarmoederkanker kreeg. Eind 2018 werd ze geopereerd, maar daarbij werd ook haar blaas geraakt. Ze werkt op dit moment halve dagen en wacht nog op een hersteloperatie.


"Ik ben nogal een workaholic en vind mijn werk heel erg leuk," zegt ze. Maar opnieuw beginnen was voor haar wel een uitdaging. "Als je je werk niet kan uitvoeren op de manier zoals je dat eerder hebt gedaan, dan geeft dat wel een klap. En dan moet je uitzoeken: op wat voor manier past het werk nog wel bij mij?"


Voor het GeLuids Fragment klik hier Leonie Heijmans en Renate Koers in Aan Tafel: 'Praat met elkaar'


Dat is voor meerdere mensen die kanker hebben gehad lastig, beaamt Koers. "Veel mensen zijn langere tijd uit de running geweest. Na de diagnose krijg je vaak operaties en bestralingen. En dan ben je zo een jaar of anderhalf jaar verder."


FIJN TEAM:

"Ik heb het geluk dat ik in een heel goed en een heel fijn team werk," zegt Heijmans. Ook in de periode dat ze niet werkte, had ze contact met haar collega's en leidinggevenden. "Een appje is zo gedaan en een kaartje is zo verstuurd. Dat maakt de drempel om terug te gaan naar de werkvloer een stuk lager."


Ook als de werknemer terugkeert op de werkvloer, blijft dat contact heel belangrijk. "Dat lijkt een open deur, maar is het niet," zegt Koers. "Luister naar elkaar en kijk wat de behoefte is, vooral van de werknemer."


SCHOUDERKLOPJE:

Een fout die veel werkgevers maken, is om het volledig aan de werknemer zelf over te laten wanneer ze weer willen werken. "Voor mij persoonlijk geeft zoiets juist de druk om zoveel mogelijk en zo snel mogelijk weer te gaan werken," zegt Heijmans. "Het contact volledig bij de werknemer leggen, is de manier waarop je het niet moet doen," beaamt ook Koers. 


En probeer vooral je werknemer of collega die kanker heeft gehad niet te vermijden, vult Heijmans aan. "Je hoeft niet altijd iets te zeggen, maar een knikje of een schouderklopje kan al een eind helpen."



Bron: www.rtvutrecht.nl/nieuws