Marikenhuis: zo bereid je je voor op gesprek over kanker.

31-07-2020 12:53


Auteur: Frank Hermans - ad.nl/nijmegen



Het Marikenhuis aan de Slotemaker de Bruïneweg 163.

Het Marikenhuis aan de Slotemaker de Bruïneweg 163.

Foto: Willem van Gerwen.






NIJMEGEN - Niet meer weten wat er allemaal besproken is tijdens een medisch gesprek over kanker met de huisarts, specialist of oncologisch verpleegkundige? Dat overkomt menig patiënt. Terwijl het belangrijk is om dat juist wel zo goed mogelijk te weten. 

Het Marikenhuis, inloophuis in Nijmegen voor mensen die te maken hebben met kanker, komt daarom met een wekelijks aanbod om patiënten te leren zich optimaal voor te bereiden op deze consulten.


Gepensioneerd arts Joep van Baars en andere oud-artsen geven belangstellenden tijdens inloopbijeenkomsten op donderdagmiddagen van 13.00 tot 16.00 uur tips op basis van eigen ervaringen. Doel is dat patiënten leren hoe ze ondanks de spannende mededelingen die ze krijgen, na het consult toch optimaal geïnformeerd naar buiten kunnen lopen.    


Schrikken:

,,De eerste bijeenkomsten in het Marikenhuis zijn geweest. Het is schrikken als je verhalen hoort over welke ervaringen mensen hebben", vertelt oud-huisarts Joep van Baars. ,,Iemand die anders dan afgesproken op een ongeschikt moment wordt gebeld door de specialist over een uitslag. Degene stond nog in de winkel en raakte compleet in de war." 


Maar in de spreekkamer gaat het nog veel vaker mis, weet Van Baars. ,,Patiënten kunnen door de spanning dicht slaan, ze zijn niet meer bereikbaar voor wat er gezegd wordt. De arts verzuimt om na te gaan of de ander wel begrijpt wat er gezegd wordt. Het zijn vaak ook maar gesprekjes van 10 minuten. Specialisten kun je ook niet altijd verwijten dat ze de patiënt niet goed kennen en dus niet even alert zijn op hoe hun verhaal overkomt."


Gebaat bij mondige patiënt:

Zoveel mogelijk gelijkwaardigheid tussen de gesprekspartners is volgens Van Baars echter wel dé voorwaarde om patiënten voldragen afwegingen te kunnen laten maken. ,,Iedereen is gebaat bij een mondige patiënt die kan meedenken over hoe de behandeling het beste op zijn wensen kan worden afgestemd. Als een gesprek hierover slecht verloopt, zijn patiënten sneller ontevreden en kost dat bovendien alleen maar extra tijd. Dan moet achteraf opnieuw veel tijd besteed worden aan de noodzakelijke toelichting."


Tijdens de inloop is er desgevraagd ook uitleg over veel voorkomende medische termen. Van Baars: ,,Dat is de basis voor een patiënt om te kunnen begrijpen wat er aan de hand is." Behandeladviezen worden niet verstrekt: ,,We willen als oud-artsen patiënten helpen om de regie te bewaren bij de vaak grote emoties."


Info en aanmelden: zie www.marikenhuis.nl 




Joep van Baars

Joep van Baars.

Foto: Marikenhuis. 




De adviezen van oud-huisarts Joep van Baars:


tip 1:

Maak thuis al een lijst met vragen over wat je wil weten. Doe dit samen met een 'vertrouweling' die ook meegaat naar het ziekenhuis. Die kan in de gaten houden of alle vragen daadwerkelijk worden beantwoord.


tip 2:

Nog beter: stuur je vragen vooraf al toe aan de arts, zodat ook die zich beter kan voorbereiden.


tip 3:

Geef je begeleider opdracht om bij een 'psychische lockdown' de gespreksleiding over te nemen.


tip 4:

Vraag indien gewenst wat je prognose is en bij hoeveel procent van vergelijkbare patiënten de voorgestelde behandeling goed is gegaan. Vraag ook verder dan de prognose: wat staat je te wachten? Welke  bijwerkingen zijn er? Wat betekent het voor mijn werk? Hoe is mijn kwaliteit van leven na de ingreep?


tip 5:

Loop niet naar buiten voordat je je echt gehoord voelt en zeker weet dat je alles goed begrepen hebt.



Bron: www.ad.nl