Niet alleen festivalgangers smeren gratis in strijd tegen huidkanker door zonnebrand; nu ook sporters, werkers en scholieren.

17-05-2021 17:26



Auteur: Sam Van Ierssel - ed.nl/de-peel



Happy Skinz, de start-up van onder anderen Bakelnaar Jan Verberkt, speelt in het Nationaal Actie Plan huidkanker een voorname rol bij het beschermen van groepen mensen tegen zonnebrand tijdens festivals en buitensportevenementen. 

Foto: Jean Pierre Reijnen/DCI Media.





BAKEL - Happy Skinz is een wat vrolijke naam voor een serieuze start-up. Het Bakelse bedrijf bond twee jaar geleden de strijd aan met huidkanker door festivalgangers 'gratis' in te smeren tegen zonnebrand. Nu komen ook scholieren, werkers en sporters aan de beurt.  


Eigenlijk begon het in 2016 allemaal door de vrouw van Jan Verberkt uit Bakel. ,,Zij heeft een eigen schoonheidssalon", vertelt hij, ,,daar krijgt ze heel vaak te maken met de gevolgen van huidkanker en huidveroudering." Het zette hem aan het denken.




Zonnebrand beschik­baar stellen bij de kinderop­vang, scholen, bouwplaat­sen en recreatie­ve buitenplek­ken.




Huidkanker is de meest voorkomende vorm van kanker, die ook nog eens het hardste groeit.  ,,52% van alle nieuwe kankerpatiënten heeft huidkanker en ieder half uur komen er twee complete voetbalelftallen aan huidkankerpatiënten bij. Zo ernstig is het dus", zegt Verberkt. Oorzaak: voornamelijk het overmatig blootstellen aan uv-straling. ,,Dit deel proberen wij met Happy Skinz preventief te voorkomen.''


Dat bedrijfje zette Verberkt (39) samen met zijn compagnon John Goossens op. Zij ontwikkelden met hun team een efficiënte manier om snel en laagdrempelig zonnebrand aan te brengen bij grote groepen mensen, zoals op festivals in de zomer: ,,Eerst hebben we gekeken naar spraycabines zoals ze die in Amerika kennen. Dan loop je door een cabine en wordt er zonnebrand op je gesprayd. Dat vonden we uiteindelijk niet laagdrempelig genoeg."


Een mobiel spraysysteem was dat wel. ,,Denk maar aan de drankrugzak die je weleens voorbij ziet komen op festivals. Deze hebben wij ook ontwikkeld, maar dan voor zonnebrand." In 2018 deden ze de eerste testen en in 2019 hebben ze in samenwerking met kankerbestrijding KWF op zestig festivals gestaan. ,,Het werd heel goed ontvangen, ook door bezoekers."


De Tekst gaat verder onder de Foto:



Bij Parkpop, tien jaar geleden, moesten festivalgangers zelf opletten dat ze niet verbrandden.

Bij Parkpop, tien jaar geleden, moesten festivalgangers zelf opletten dat ze niet verbrandden. 

Foto: ANP Kippa.





Het helpt ook dat de zonnebrand op de festivals geheel gratis wordt verschaft. Verberkt: ,,Festivals willen hun bezoekers daar niet mee opzadelen. Maar als bedrijf hebben wij natuurlijk wel  een verdienmodel nodig, anders kunnen we die zonnebrand niet faciliteren. Onze inzet wordt nu op allerlei manieren bekostigd; door de organisatoren van festivals, overheden, sponsoren of via het KWF."


Dankzij het Nationaal Actieplan Huidkanker breiden Verberkt en Goossens hun werkgebied uit; ze gaan ook zonnebrand regelen op scholen, buitensport- en buitenwerklocaties. ,,Het Nationaal Actieplan Huidkanker is onder andere gericht op preventie en moet de stijgende lijn aan huidkankergevallen terugdringen. Wij gaan aan de slag met zonbescherming voor kinderen, buitensporters en -werkers en dus zonnebrand beschikbaar stellen bij de kinderopvang, scholen, bouwplaatsen en recreatieve buitenplekken. De ervaring hebben we al, nu moeten we het nog uitvoeren."


Waar Happy Skinz ook actief is, overal staat duurzaamheid ook mee voorop. Verberkt: ,,We gebruiken geen tubes en flacons eenmalig. Zowel de rugzak als de dispensers hebben een navulbaar reservoir. Zo zijn we niet alleen goed bezig voor de huid, maar dringen we ook het gebruik van plastic afval terug. Dat is natuurlijk mooi meegenomen.''




Bron: www.ed.nl