Ombudsvrouwen: een luisterend oor voor betere zorg.

28-02-2020 21:39




De behandeling van kinderen met kanker is een ingewikkeld proces. Soms gaan er dingen minder soepel dan je als ouder verwacht. Of je komt er niet goed uit met het behandelend team. Voor deze en meer zaken kunt u nu ook terecht bij Elise Steenbergen en Liesbeth Smulders, de ombudsvrouwen van het Prinses Máxima Centrum.


Een luisterend oor voor ouders en kinderen, en een plek voor suggesties, verbetertips of een klacht. En als er iets heel fijn is gegaan, een compliment voor het team. In de eerste plaats kunnen ouders en kinderen hiermee terecht bij de zorgverleners zelf. Maar soms is dit lastig, en is er behoefte aan een onafhankelijke persoon. Iemand bij wie je laagdrempelig terecht kunt met wat je graag kwijt wilt. In de hal van het Máxima is er de VOKK-balie voor ouder-ouder ondersteuner en survivor-survivor contact. En sinds kort kunnen ouders en kinderen nu ook aankloppen bij een van de ombudsvrouwen in het centrum.


Leren van ervaringen:

'Het Prinses Máxima Centrum wil leren van ervaringen, zodat we de zorg steeds beter kunnen maken. Feedback van ouders en kinderen is daarvoor onmisbaar. Of het nu tips en suggesties zijn, of klachten over dingen die misgaan. Het is allemaal even waardevol.' Volgens ombudsvrouw Elise Steenbergen konden ouders en kinderen altijd al in gesprek met hun eigen dokter of een andere zorgverlener. Maar als dat niet goed lukte, bleef eigenlijk alleen de klachtenfunctionaris van het UMC Utrecht over. Steenbergen: 'Die drempel is erg hoog. Mensen moeten hier in huis hun verhaal kwijt kunnen. Dat heeft ook als voordeel dat we er meteen wat mee kunnen doen. Echte verbeteringen realiseer je door samen oplossingen te zoeken.'


Er samen uitkomen:

De ombudsvrouwen maken deel uit van de afdeling Kwaliteit, Quality of life. Ombudsvrouw Liesbeth Smulders: 'Alles wat wij horen, van suggesties tot klachten, zien wij als signalen voor verbetering. We hebben contact met de KinderAdviesRaad, de cliëntenraad en de VOKK. Die pikken ook veel op. Op basis van verschillende signalen maken we elk kwartaal een analyse en geven de afdelingen verbeteradviezen.' De ombudsvrouwen benadrukken nog eens dat mensen met alle soorten vragen bij hen terecht kunnen. Ook als u bijvoorbeeld geen goede klik hebt met de dokter van uw kind. Of als u vindt dat de communicatie over de behandeling niet duidelijk is.


Smulders: 'Wij lossen een probleem niet zelf op, maar bemiddelen tussen de betrokkenen. Zodat zij er samen uitkomen.'



Je verhaal kunnen vertellen:

Beide ombudsvrouwen vinden hun werk een prachtig geschenk. Smulders werkte jaren geleden al in het Wilhelmina Kinderziekenhuis. Daarna ging ze onder meer naar de Raad voor de Kinderbescherming. Uiteindelijk wilde ze graag weer terug naar haar oude vak: maatschappelijk werkende in een kinderziekenhuis. 'Dat heb ik in het Máxima een tijd met veel liefde gedaan. Nu ik hier ombudsvrouw ben, komt alles samen wat ik mooi vind.' Dat geldt ook voor Steenbergen.


Zij heeft zelf ervaring als moeder van een kind met kanker en was twee jaar lid van de cliëntenraad. 'In mijn vorige werk was ik veel met kwaliteit bezig. Als ombudsvrouw kan ik die expertise combineren met mijn persoonlijke ervaring. Ik weet wat er op je af komt. En hoe belangrijk het is dat je ergens je verhaal kunt vertellen.'


Meer informatie:

De ombudsvrouwen zijn in dienst van het Prinses Máxima Centrum, maar werken autonoom en zelfstandig. Ook hebben ze een geheimhoudingsplicht.


Ze zijn dagelijks bereikbaar via (06) 5000 6416 en per mail: ombudsvrouw@prinsesmaximacentrum.nl


Of kom op werkdagen langs op kamer 009 op de LATER-poli.




Bron: www.zorg.prinsesmaximacentrum.nl