Pepijn (15) begint kledinglijn na pikzwarte periode: ‘Elke leraar draagt nu mijn sweaters’.

29-12-2021 16:53


Auteur: Freek de Swart - bndestem.nl/breda



Pepijn van Rooij (15) begon een kledinglijn na een moeilijke periode in zijn leven.

Pepijn van Rooij (15) begon een kledinglijn na een moeilijke periode in zijn leven. 

Pix4Profs/Edwin Wiekens.






BREDA - Een donkere periode gebruiken om een kleurrijk initiatief te ontplooien. Pepijn van Rooij uit Breda doet het met een eigen kledinglijn na een succesvolle kankeroperatie. De 15-jarige scholier droomt nu van een modemerk met landelijke allure.


Wat begon als rare pijn in de bovenarm mondde voor Pepijn van Rooij in maart al snel uit in een nachtmerrie. De jongen bleek Langerhans Cel Histiocytose (LCH) te hebben, een zeldzame soort kanker die maar vijftien kinderen per jaar krijgen.


,,Om tien voor half vier zit je bij de huisarts met pijn in de bovenarm en tien minuten later ben je op weg naar het ziekenhuis voor een onderzoek", herinnert hij zich. Het was sowieso al een zwaar jaar voor Pepijn, want een jaar eerder verloor hij zijn opa en oma aan het coronavirus.



Ik vind het vooral interes­sant om nieuwe ideeën te bedenken en wilde altijd al iets met kleding doen.

Pepijn van Rooij.



Inspiratie:


Ondanks al deze tegenslagen heeft de scholier geen behoefte aan medelijden of ze zelfmedelijden. Zo wijst Pepijn erop dat bij 95 procent van alle jonge behandelde LCH-patienten de kanker niet terugkomt. Ook hoefde hij geen chemo te ondergaan en gaf deze periode hem bovendien een hoop nieuwe inspiratie.


Zo zette Pepijn het kledingmerk Colourful life by Pep op. ,,Ik vind het vooral interessant om nieuwe ideeën te bedenken en wilde altijd al iets met kleding doen. Bovendien is het leuk om te zien dat elke leraar nu mijn sweaters draagt."


Tekst gaat verder onder de Foto:



Pix4Profs/Edwin Wiekens

Pix4Profs/Edwin Wiekens.





Pepijn heeft deze smaak voor mode niet van een vreemde. Zo bezitten zijn ouders het lokale kledingmerk 076. Wel heeft de tiener zelf grotere ambities dan de Bredase markt alleen. ,,Ik wil er eigenlijk een van de grootste merken van Nederland van maken."


Nuchter:


Dankzij alle aandacht in de media komt deze droom iedere dag een stapje dichterbij. Zo verkoopt de 15-jarige scholier inmiddels kleding in heel Nederland, al blijft hij er zelf nuchter onder. Iets waar zijn maten op school hem ook bij helpen. ,,Mijn vrienden vragen eigenlijk alleen of ik al winst maak met mijn kledingmerk", vertelt Pepijn.



Als mijn kleding­merk het leven er maar iets kleurrij­ker maakt ben ik tevreden.

Pepijn van Rooij.



Naast sweaters, shirts en petjes is Pepijn zelf alweer bezig met het volgende mode-seizoen. Zo wil hij ook eigen zwembroeken verkopen in de zomer en voor de winter denkt de jonge ondernemer aan eigen mutsen en sjaals. ,,Als mijn kledingmerk het leven er maar iets kleurrijker maakt ben ik tevreden." 




Pix4Profs/Edwin Wiekens

Pix4Profs/Edwin Wiekens.





Bron: www.bndestem.nl