Pink Ribbon zoekt borstkankerpatiënten om hun iconisch lintje te ontwerpen.

17-02-2022 16:04



Auteur: Liesbeth De Corte - hln.be/fit-en-gezond



Getty Images

Foto: Getty Images.







In België krijgt een op de negen vrouwen te maken met borstkanker. Dat is veel. Om de ziekte onder de aandacht te brengen, verkoopt borstkankerorganisatie Pink Ribbon elk jaar hun iconische roze lintjes. En dat pakt de vzw deze keer iets anders aan. "In plaats van op zoek te gaan naar een nieuwe bekende ontwerper, willen we het woord geven aan de mensen die de ziekte hebben ervaren. Man of vrouw. Jong of oud. We zoeken jou als lotgenoot om het lintje vorm te geven."


Ieder najaar stelt Pink Ribbon haar nieuwste lintje voor. Vorig jaar was het ontwerp van de hand van prinses Delphine van Saksen-Coburg. Zij gebruikte haar 'Love is all we need'-slogan om het lintje inclusief te maken. Dit jaar gooit de vzw het over een andere boeg. "We speelden al langer met het idee om lotgenoten zelf te betrekken bij het nieuwe lintje. Dit jaar spreken we er niet langer over, maar voegen we de daad bij het woord", verduidelijkt gedelegeerd bestuurder Hilde Debackere.


"Borstkanker is helaas niet zo rooskleurig als het lintje soms laat uitschijnen. Door de verhalen van lotgenoten te verweven in het ontwerp, willen daar meer de nadruk op leggen. Door de mensen die het zelf hebben meegemaakt de pen of het penseel te geven, worden hun ervaringen weerspiegeld in het nieuwe lintje", aldus Debackere.


De Tekst gaat verder onder de Foto:



Pink Ribbon

Foto: Pink Ribbon.





Eenvoudige template:


Het materiaal van het lintje blijft zijde. Tevens blijft een kant roze, de andere kant mag een lotgenoot dus ontwerpen. Om deze campagne zo laagdrempelig mogelijk te houden, staat op de website van Pink Ribbon een eenvoudige template dat je kan afdrukken. Daarnaast worden er ook vijf korte vragen gesteld die peilen naar hoe de borstkankerpatiënt de ziekte heeft ervaren. Uit alle antwoorden en ontwerpen kiest een werkgroep het uiteindelijke ontwerp (of meerdere ontwerpen) op basis van verschillende elementen zoals authenticiteit, originaliteit en productiemogelijkheid.





Bron: www.hln.be