Schiphol en KLM negeren al 15 jaar gezondheidsrisico's: ‘Collega's gaan dood door kanker’.

09-12-2021 15:18



Auteur: Binnenlandredactie - ad.nl




UPDATE / VIDEO: Luchthaven Schiphol en vliegmaatschappij KLM zijn vijftien jaar geleden al door hun eigen arbodiensten gewaarschuwd voor een 'verhoogd risico' op hartproblemen en longkanker bij hun medewerkers. Dat blijkt uit vertrouwelijke rapporten die tv-programma Zembla in handen heeft.


Zo'n twintigduizend medewerkers op het platform van Schiphol werken dagelijks in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen. Zembla sprak met tientallen platformmedewerkers, die op een interne lijst bijhouden hoeveel collega's ziek of overleden zijn.


,,Je ziet gewoon dat collega's hier ziek worden", vertelt Gerben de Jong, die voor KLM als leidinggevende dagelijks op het platform staat. ,,Ik ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak dan kanker."


De Tekst gaat verder onder de Foto:




Vertrekkende en aankomende vliegtuigen blazen vaak minutenlang schadelijke stoffen met de motoren naar de platformmedewerkers.

Vertrekkende en aankomende vliegtuigen blazen vaak minutenlang schadelijke stoffen met de motoren naar de platformmedewerkers. 

Foto: ANP.





Medewerkers die anoniem willen blijven uit angst voor represailles zeggen in de uitzending dat collega's 'longkanker, maagkanker en stembandkanker' kregen, nog voor ze met pensioen gingen. ,,Er is ook een heel groot percentage mensen met hartklachten bij de KLM, dat op het platform werkt. Echt opvallend hoog", zegt een van hen.


Jet blast:


Platformmedewerkers hebben de hele dag te maken met de 'jetblast' van opstartende en taxiënde vliegtuigen. Daardoor worden ze blootgesteld aan zeer hoge concentraties ultrafijnstof die de vliegtuigen uitstoten. Deze deeltjes zijn zo klein dat ze door de longblaasjes heengaan en zo in het bloed komen en zo ook andere organen kunnen bereiken.


De Tekst gaat verder onder de Foto:



Platformmedewerkers worden blootgesteld aan hoge concentraties schadelijke ultrafijnstofdeeltjes.

Platformmedewerkers worden blootgesteld aan hoge concentraties schadelijke ultrafijnstofdeeltjes. 

Foto: Shutterstock / Mauvries.





Recent onderzoek van TNO wijst uit dat in de buurt van de pieren en terminals piekconcentraties tot wel 8 miljoen ultrafijnstofdeeltjes per kubieke centimeter voorkomen. Op filmpjes, die stiekem gemaakt zijn, is te zien hoe vertrekkende en aankomende vliegtuigen minutenlang met hun motoren in de richting van de platformmedewerkers blazen. Medewerkers maken daar geregeld melding van bij KLM.


Intern onderzoek:


De klachten over het gevaar van de uitstoot uit vliegtuigmotoren zijn al jaren bekend bij KLM en Schiphol, blijkt uit een intern onderzoek dat het programma in handen heeft. Arbo-experts van de bedrijven adviseerden in 2007 om de blootstelling van hun medewerkers daaraan 'zo ver mogelijk terug te dringen', omdat het om 'kankerverwekkende stoffen' gaat die ook 'schade aan de hartfunctie' kunnen geven.


De deskundigen zeggen dat KLM en Schiphol niks hebben gedaan met hun waarschuwingen. ,,Je hebt de medewerkers de afgelopen 15 jaar lang blootgesteld terwijl dat niet nodig is", zegt arbeidshygiënist Tamara Onos. 


Aansprakelijk:


De Inspectie SZW is inmiddels een onderzoek gestart naar het gevaar van het ultrafijnstof voor de platformmedewerkers op Schiphol. Dat moet begin 2022 zijn afgerond.


Vakbond FNV stelt de Schiphol Group en de afhandelingsbedrijven nu aansprakelijk voor de gezondheidsschade die platformmedewerkers 'al jaren oplopen'. Precies twee jaar geleden kreeg de FNV op een meldpunt in een week tijd honderden klachten van platformmedewerkers op Schiphol, die kampen met gezondheidsproblemen.


Onlangs werd bekend dat Schiphol een onderzoek in opdracht van het kabinet naar de veiligheid op de platforms heeft gedwarsboomd. Daardoor is een rapport waarin wordt gesteld dat er veilig kan worden gewerkt en de vliegveiligheid is gegarandeerd, volgens de vakbond 'onjuist'.


Joost van Doesburg van de FNV zegt nu tegen Zembla: ,,Wij zien dat onze leden ziek worden en eerder doodgaan door hun werkzaamheden. Die schade moet vergoed gaan worden."


De Schiphol Group laat in een reactie weten dat ze samen met de luchtvaarsector onderzoeken hoe ze medewerkers beter kunnen beschermen tegen ultrafijnstof. KLM zegt te gaan onderzoeken hoe ze de uitstoot van ultrafijnstof verder kunnen verminderen, onder meer door investeringen in een nieuwe vloot en in het gebruik van duurzamere brandstof.


Voor de Video van dit Artikel klik hier




Bron: www.ad.nl