Digitaal contact met je arts over kanker, wat vind jij?

03-08-2023 17:54

 

 

 

 

 

 

 

De zorg in ziekenhuizen verandert. Zo kunnen afspraken steeds vaker vanuit je eigen woonkamer plaatsvinden. Wat vinden mensen hiervan? En wordt er al veel gebruikt van gemaakt? Dat waren vragen van een peiling van NFK waar 4196 mensen aan meededen, 171 van hen hebben longkanker. Deed je mee aan de peiling? Dankjewel! Doordat jij je ervaring doneerde kunnen wij nog beter opkomen voor de belangen van (de naasten) van mensen met kanker.

 

 

 

De Tekst gaat verder onder de Foto:

 

 

Beeldbellen

 

 

 

 

 

 

De zorg verandert:

 

De zorg in ziekenhuizen verandert. Zo kunnen afspraken steeds vaker vanuit je eigen woonkamer plaatsvinden. Bijvoorbeeld door beeldbellen via je computer, mobiele telefoon of tablet. Of je kunt via een ‘e-consult’ vragen stellen aan je dokter. Ook kun je apps op je telefoon of tablet gebruiken om je gezondheid bij te houden. Of via draagbare apparaten zoals een smartwatch of ‘digitaal armbandje’ zoals fitbit. Soms kun je deze informatie over jouw gezondheid zelfs delen met het ziekenhuis.

 

 

Beeldbellen goed alternatief voor bepaalde ziekenhuisafspraken:

 

Uit de peiling blijkt dat de meerderheid van de mensen met kanker bereid is gebruik te maken van digitale middelen in de zorg. Deze middelen worden in de kankerzorg nog maar beperkt gebruikt.

 

Volgens 62% van de deelnemers is beeldbellen als vervanger van een ziekenhuisbezoek een (enigszins) goed idee. Maar 9% heeft er de afgelopen drie jaar gebruik van gemaakt. De deelnemers aan de vragenlijst vinden beeldbellen persoonlijker dan normaal bellen. Ook scheelt het tijd, kosten en energie als je het vergelijkt met een bezoek aan het ziekenhuis. Niet alle consulten lijken geschikt voor beeldbellen.

 

''Ik wil de spanning niet in mijn lijf van het daar naartoe gaan, wachten in de wachtkamer.''

 


E-consulten nog weinig gebruikt, wel gewaardeerd:

 

Van de e-consultoptie in het patiëntenportaal dat door het ziekenhuis wordt aangeboden, wordt nog maar weinig gebruik gemaakt (22%). De belangrijkste reden is dat men niet weet dat het kan (33%). 25% van de deelnemers aan de vragenlijst zonder ervaring met het e-consult geeft aan hier wel interesse in te hebben. De deelnemers mét ervaring beoordelen het e-consult met een 7,9.

 

“Soms zit je met een simpele vraag die je aan je arts wilt stellen maar wil je het spreekuur in het ziekenhuis niet tot last zijn”

 

 

Patiënt bereid gezondheidsinformatie via app of wearable te delen:


Gezondheidsapps op een telefoon of tablet worden door ruim vier op de tien (42%) deelnemers aan de vragenlijst gebruikt. Dit zijn vooral algemene gezondheidsapps en 7% gebruikt kankerspecifieke apps. Deze meten hoe het fysiek en emotioneel met iemand gaat of geven inzicht in bijwerkingen van de behandeling. De mensen die zo’n app gebruiken zijn positief, zij geven een 7,5. Op de vraag of men bereid is om kankerspecifieke informatie via apps te delen met het ziekenhuis, antwoordt 70% positief.

 

 

De resultaten in één handig overzicht? Bekijk de factsheet

 

Wil je de uitgebreide resultaten lezen? Download de rapportage

 

Hier lees je het hele artikel over het onderzoek en wat we doen met jouw ervaring